Så väljer du rätt typ
av innehåll för en effektiv
content marketing-strategi

Content marketing har blivit alltmer populärt som en strategi för företag att öka sin synlighet och engagera sin målgrupp. En viktig aspekt av content marketing är att skapa och distribuera innehåll som är relevant, användbart och kreativt. Här ska vi titta på olika typer av innehåll som du kan använda för att förbättra din content marketing strategi.

Händerna på en person som skriver på en dator.

Blogginlägg – En kundmagnet

Blogginlägg är ett av de vanligaste typerna av innehåll på internet eftersom de är relativt enkla att producera och publicera. Med hjälp av bloggverktyg kan vem som helst skapa en blogg och börja publicera innehåll på nolltid. Detta har lett till en explosion av bloggar på internet, vilket gör att det finns en oändlig mängd information och kunskap att upptäcka för den som är intresserad.

De är viktiga eftersom de tillåter författare att dela sin kunskap, erfarenhet och åsikter med en bred publik. Det kan vara ett effektivt sätt för företag att marknadsföra sina produkter eller tjänster, eller för individer att bygga upp sitt personliga varumärke och skapa en följarskara. Enligt 🔗HubSpot kan företag som bloggar generera upp till 67% mer lead än de som inte gör det.

Video gör det möjligt att nå ut till en bredare publik

Videor är ett kraftfullt verktyg för att berätta en historia, visa upp produkter eller tjänster eller för att sätta en personlig touch på ditt innehåll. Enligt Wyzowl tittar 84% av konsumenterna på ett företags video.

Grafik som får ditt innehåll att sticka ut

Infografik är ett effektivt sätt att visa komplex information på ett lättförståeligt sätt. Enligt Content Marketing Institute är infografik 30 gånger mer benägna att bli delade än andra typer av innehåll.

E-böcker – En djupdykning i dina kunders behov

E-böcker är ett mer omfattande format som kan användas för att erbjuda en djupare insikt om ämnet och visa upp din expertis. Enligt Demand Metric genererar e-böcker 4 gånger fler leads än andra typer av innehåll.

Podcast – Vägen till hjärtat går genom öronen

Podcaster är ett annat sätt att engagera din målgrupp genom att erbjuda relevant information och diskussion om ämnen som är viktiga för dem. Enligt Edison Research lyssnar över 62 miljoner människor i USA på podcaster varje vecka.

Bilder – Den perfekta pusselbiten för din content marketing

Bilder är en av de enklaste och mest visuella typerna av innehål som kan användas för att engagera din målgrupp. Bilder kan användas för att visa upp produkter, skapa memes, illustrera ett budskap eller visa upp företagskulturen. Enligt HubSpot har bilder en 37% högre andel av engagemang på sociala medier jämfört med andra typer av innehåll.

Läs ett gästinlägg på våran blogg om att ta bättre bilder.

Bygg förtroende med övertygande fallstudier

Fallstudier är ett utmärkt sätt att visa upp hur ditt företag har hjälpt andra kunder att lösa sina problem. Enligt Content Marketing Institute är fallstudier den mest effektiva typen av content för att övertyga kunderna att göra affärer med dig.

Checklistor – Ditt hemliga vapen för att skapa engagemang

Checklistor är en enkel och användbar typ av content som kan användas för att hjälpa dina kunder att utföra viktiga uppgifter eller lösa problem. Enligt Convince & Convert är checklista det mest efterfrågade innehållet av kunderna.

Sammanfatting och källor

Att använda sig av de olika typerna av content kan ge ditt företag en större synlighet, ökad trovärdighet och lojalitet bland din målgrupp. Men det är också viktigt att välja rätt typ av content som passar din målgrupps preferenser och intressen.

Enligt Content Marketing Institute är det viktigt att förstå din målgrupp och deras behov för att kunna skapa innehåll som engagerar dem. Det handlar också om att tänka på hur ditt innehåll kan skilja sig från konkurrenterna, att välja de lämpliga kanalerna för distribution och att mäta resultatet och anpassa din strategi efter behov.

Sammanfattningsvis, genom att använda en kombination av blogginlägg, videor, infografik, e-böcker, fallstudier, checklistor, quiz, webbinarier, podcaster och bilder kan du engagera din målgrupp på olika sätt och bygga en starkare relation med dem. Det är viktigt att välja rätt typ av content som passar din målgrupps preferenser och intressen och att tänka på hur du kan differentiera dig från konkurrenterna.

Källor:

HubSpot. (2018). 17 Stats And Facts About Blogging In 2018.
https://blog.hubspot.com/marketing/blogging-statistics

Wyzowl. (2021). The State of Video Marketing 2021.
https://www.wyzowl.com/state-of-video-marketing-2021/

Content Marketing Institute. (2019). 14 Types of Content That Will Boost Your Brand and Your Bottom Line. https://contentmarketinginstitute.com/2019/01/types-content-brand-bottom-line/

Demand Metric. (2014). Content Marketing Infographic.
https://www.demandmetric.com/content/content-marketing-infographic

Content Marketing Institute. (2018). B2B Content Marketing 2018: Benchmarks, Budgets, and Trends-North America.
https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2017/10/2018-b2b-research-final.pdf

Convince & Convert. (2021). 5 Content Marketing Trends to Watch in 2021 [Research].
https://www.convinceandconvert.com/content-marketing/content-marketing-trends-2021/

Ion Interactive. (2019). Interactive Content Trends: The Rise of Quizzes.
https://www.ioninteractive.com/blog-interactive-content-trends-the-rise-of-quizzes

ReadyTalk. (2016). The State of Webinars 2016.
https://www.readytalk.com/blog/beth-toeniskoetter/the-state-of-webinars-2016

Edison Research. (2021). The Infinite Dial 2021. https://www.edisonresearch.com/infinite-dial-2021/

HubSpot. (2019). 27 Visual Content Marketing Statistics That Will Make You Rethink Your Strategy. https://blog.hubspot.com/marketing/visual-content-marketing-strategy